Ambush marketing okiem prawnika

0
269
Rate this post

Ambush marketing okiem prawnika

Euro 2012…, przepraszam Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012TM rozpoczynają się już za mniej niż 3 miesiące. Hotelarze i restauratorzy liczą już przyszłe zyski, kibice szykują się na sportową ucztę, a agencje reklamowe… robią burze mózgów jak dzięki tej imprezie wypromować swoich klientów. Nie każda firma może być sponsorem tak poważnych rozgrywek, co nie oznacza, że dzięki skojarzeniom z mistrzostwami, nie jest możliwa jakaś forma reklamy. Jedną z nich jest tzw. ambush marketing, tłumaczony eufemistycznie jako „marketing skojarzeniowy” a bardziej dosadnie jako „marketing podstępny”. Jestem pewien, że zjawisko to jest znane wszystkim specjalistom z dziedziny reklamy i marketingu, dlatego nie będę wyjaśniał czym dokładnie jest ambush marketing i skupię się od razu na kwestiach prawnych.

Planując jakąkolwiek kampanię reklamową,, w związku z UEFA EURO 2012TM w tym z wykorzystaniem metod ambush marektingu, należy rozważyć również wszystkie kwestie prawne z tym związane. W związku z mistrzostwami Polska zobowiązała się wobec UEFA do ochrony jej interesów, obejmujących również prawa własności intelektualnej, udzielając w tym celu szeregu gwarancji, o czym możemy przeczytać między innymi na stronie spółki PL.2012 sp. z o.o. :

http://www.2012.org.pl/pl/organizacja/wlasnosc-intelektualna/gwarancje-uefa.html

Do tej pory gwarancje te nie przybrały ram prawnych w formie ustawowej, tak jak miało to miejsce np. w RPA w związku z organizacją Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej. Wątpliwości budzić może charakter prawny tych gwarancji, ponieważ na gruncie obowiązującego prawa wydają się być one wyłącznie deklaracjami. Nie przyznają one większych uprawnień na rzecz UEFA, niż te które wynikają z powszechnie obowiązujących przepisów prawa.